مسیر کسبوکارها در حال تغییر است.
تغییرات همیشه هستند.
گاهی آنقدر آهسته رخ میدهند که متوجه تغییر نمیشویم.
برخی مواقع ما عامل تغییر هستیم و برخی مواقع تغییرات عامل هستند.
دیشب دخترم گفت که بابا حوصلهام سر رفته چند روزی به خاطر آلودگی هوای تهران بیرون نرفتیم، بریم کمی قدم بزنیم، زدیم بیرون و کمی پیاده روی ساعت حدود ۸ شب بود و هوا نسبتا خنک ولی کمی آلوده، مثل بیشتر اوقات تهران. خوب دخترم گفت بابا یک پیشنهاد خوب دارم، بریم فروشگاه کمی قدم بزنیم و خوراکی هم بخریم. و ادامه ماجرا . . . .
در این دورهای که زندگی میکنیم، همه چیزی در حال تغییر است.
بازریابی و تبلیغات در سایتهای مجازی رونق بسیاری پیدا کرده است.
چراکه با قرار دادن عکس محصول یا یک نام معتبر بلافاصله مشتری با سایت و محصول مورد نظرش روبرو میشود. در کنارش بجای کاتالوگ تمام مطالب مربوط به شیوه تبلیغات یا کالای مورد نظر را میخواند.
در اویل دهۀ نود که بعنوان مدیر فروش فعالیت داشتم، به شرکت یکی از دوستانم رفتم برای سفارش چند محصول، یکی از کارمندان آنجا حرف جالبی زد و گفت که برای ما ایرانیها خرید یک نوع تفریح بحساب میآید، مگر در فروشگاه متوجه این موضوع نیستید.
در آن زمان کمتر کسی از سایت یا پیج خاصی خرید میکرد.
چند سال بعد که از مدیر شرکت دربارۀ او و نگاه کارمندش به خرید محصول سوال کردم، آیا با توجه به شرایط اقتصادی باز هم خرید تفریح است؟
در جواب گفت: آنقدر مشغله و دغدغهها زیاد شده که تفریح زیاد معنا نداره چه برسه به خرید برای تفریح ولی خودش بیشتر شبها خریدهایش را از پیجها و سایتها انجام میدهد.
بله، براستی در دورهای هستیم که بیشتر خریدها از پیج و سایتها انجام میشود. و یا اینکه مردم خرید اینترنتی را به دلایل مختلف ترجیح میدهند به خریدهای سنتی.
دقت کنید در حال حاضر چند درصد از خرید خانه و خانواده خود شما خریدهایشان را به سمت فضای دیجیتال بردهاند؟
نه تنها شیوه خرید، بلکه شیوه زندگی با بیست سال پیش متفاوت شده است.
مراقب باشید از تغییرات عقب نمانید زیرا جبران آن سخت خواهد بود.