متقاعد سازی
بحث متقاعدسازی در تمام کسبوکارها خیلی جذاب و تأثیرگذار و کاملاً باید تحت تأثیر علم جدید باشد.
برای موفقیت در مسیر هر کسبوکاری، متقاعدسازی یکی از مهمترین مهارتها است که باید یاد بگیرد.
نکتهی مهمی که وجود دارد درس متقاعدسازی یکی از درسهای خیلی جذاب و مهم در کسبوکار است و کاملاً باید تحت تأثیر علم جدید باشد، کتابهای زیادی در این حوزه در بازار موجود است ولی در اینجا سعی دارم به برداشته های خودم به این موضوع اشارهکنم .
تأثیرگذاری و متقاعد کردن در هر کسبوکاری نیاز روز است و اگر شما به این موضوع اهمیت ندهید احتمالاً زیاد به روزهای پایانی کسبوکارتان نزدیک میشوید.
چرا متقاعدسازی در حوزه کسبوکار شما مهم است؟
درواقع برمیگردد به نوع تغییراتی که در دنیا به وجود آمده است.
از تغییرات نسلها که، در حال حاضر شما نسل Y و Zرا که تو خیابانها میبینید که حتی پدر و مادرها نمیتوانند آنها را کنترل کنند، چه برسد به صاحبان کسبوکارها بتوانند کارمندهایشان را کنترل کنند، چه برسد به مشتریانی که این شکلی باشد و فروشندهها باید آنها را کنترل کنند. این موضوع برمیگردد به میزان عزتنفس و اعتمادبهنفسی که آدمها دارند یعنی اخیراً آدمها وقتی در فضای مجازی هستند، بهراحتی عکسها و مطالب آنها لایک و کامنت میخورد و میتواند نظرشان رو بهراحتی بیان کنند در حال حاضر شرایط یکجوری شده که شکل و شمایل این فضا دیگر اجازه نمیدهد که ما مثل قبل بهصورت دستوری با آدمها صحبت کنیم.
بهعنوان فروشنده بتوانیم بگوییم همین است، دیگر من خدای این کار هستم من خاک این کار رو خوردم و شما باید این را بخرید و همینکه من میگم را بخرید و شما نمیتوانید بهعنوان صاحب کسبوکار نمیتوانی بگویید این دستورات سازمان است.
من درجایی مدیر بودم و صاحب بیزینس با این تفکر که هنوز هم میتواند بهصورت دستوری پیش برود و به فعالیت خود ادامه میداد و نتیجه آن جابجایی و تعویض کارکنان در کمتر از دو ماه بود، یعنی نیروی کار جدید نمیتوانست دو الی سه ماه در آن بیزینس بماند.
همهی این تغییرات به خاطر اینکه در حال حاضر مدل بیزینس عوضشده بود، مدل ارتباطی عوضشده، آدمها سبک زندگیشان تغییر کرده دیگر نمیشود با الگوهای گذشته بفروشیم ، حتی نمیتوانیم بچهها را تربیت کرد.
شما برای بقای کسبوکارتان باید به علم روز وابسته باشید و باید با توجه به تغییرات روز شروع کنید و تغییر را در کسبوکارتان انجام دهید.
پایان بخش اول