۶ نکته در املاک اداری
ویژگیهای یک ملک اداری خوب کدامند؟
در مقدمه باید بر این موضوع تسلط داشته باشیم که دو نوع ملک اداری داریم
نوع اول: املاک اداری
نوع دوم: املاک با موقعیت اداری
این دو ازنظر ساختمان باهم تفاوتی ندارند بلکه ازلحاظ اداری باهم تفاوتهایی دارند که برایتان شرح خواهم داد.
تفاوتهای املاک اداری با املاک با موقعیت اداری بسیار ساده است. ممکن است شما برای محیط کار خود به دفاتر املاک بهقصد خرید و یا اجاره املاک اداری بربزنید. و گاهی دفاتر یکی از این دو واژه را استفاده میکند. ولی تفاوتها را نمیدانید. و این آگاهی داشتن در تصمیمگیری به شما کمک خواهد کرد تا بهتر تصمیم بگیرید.
املاک اداری:
همانند یک آپارتمان با مشخصات آپارتمانهای دیگر، شاید باکمی تغییر در چیدمان و در دکوراسیون و نکته مهم در املاک اداری به ملکی گفته میشود که مراحل اداری آن طی شده و از شهرداری منطقه مربوط مجوز اداری دریافت کرده باشد. در این صورت میتوان از این ملک بهعنوان املاک اداری و کاملاً رسمی و قانونی استفاده کرد. و در اصل هدف از ساخت آن ملک برای اموری اداری است نه برای استفاده مسکونی.
املاک با موقعیت اداری:
گاهی اوقات آپارتمانها و املاکی را که از شهرداری منطقه مجوز لازم برای مسکونی دریافت شده و نه کاربرد دیگری، اما با توجه به موقعیت مناسب آن آپارتمان را تبدیل به دفاتر کار یا همان املاک اداری میکنند. در اصل این نوع آپارتمانها بهمنظور مسکونی ساختهشدهاند ولی به دلایل داشتن موقعیتهای خاص و مناسب ترجیحاً برای کاربری اداری استفاده میشوند.
باید توجه داشته باشید که املاک مسکونی با کاربری اداری تابع قوانین خاص خودش است و حتماً باید شرایط را در نظر بگیرید. ازنظر شهرداری این کار جایز نیست چون کاربری ملک فوق مسکونی تعریفشده است و مشکلات خودش را دارد. و بهطورکلی استفاده از املاک مسکونی بهعنوان اداری ممنوع است و باید از شهرداری مجوزهای لازم را دریافت کنید. ولی راهکارهای قانونی نیز وجود دارد تا شما بتوانید از املاک مسکونی برای کار بری اداری استفاده کنید. کاربریهای مانند مطب و یا دفاتر اسناد و غیره و این موضوع فقط شامل مالک است نه مستأجر، پس اگر قصد اجارهدارید حتماً آگاهی لازم را کسب کنید و سپس اقدام به عقد قرارداد کنید.
شش ویژگی املاک اداری:
۱ – امکانات:
داشتن حداقل امکانات رفاهی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی.
۲ – داشتن موقعیت مکانی مناسب:
موقعیت مکانی و دسترسی مناسب از مهمترین ویژگیهای ملک است.
۳ – داشتن متراژ کافی بر اساس شغل موردنظر:
متراژ آن مناسب با شغل و فعالیت شما باشد تا چیدمان میزها و قرار گرفتن صندلیها در کنار هم فضای کافی و مناسب داشته باشند.
۴ – قیمت و شرایط خرید یا اجاره مقرونبهصرفه:
کنترل هزینهها از مهمترین ویژگیهای املاک اداری هستند و قیمت اجاره یا خریدار مهمترین گزینهها است.
۵ – نورگیر و زیبای:
داشتن نور مناسب بسیار حیاتی است و نورگیر مناسب و داشتن زیبایی در کیفیت کار شما و کارکنان شما بسیار تأثیرگذار است.
۶ – پارکینگ و انباری:
در مورد داشتن پارکینگ و انباری که دیگر نیازی به توضیح نیست که اولویت داشتن پارکینگ است مخصوصاً در مراکز شهر و در اماکن پرتردد بسیار ضروری است.