مهمترین داستان کسب‌وکار

هدف اصلی من از نوشتن این متن؛ توجه به مهم‌ترین موضوع در پیشرفت هر کسب‌وکار، داشتن یک داستان خوب و مؤثر است.

در حال حاضر مهم نیست که در چه شرایطی هستید، مهم این است که داستان جدید خودت را کشف رمز کنید و آن را بازنویسی کنید.

سرنوشت را باید از سر؛ نوشت          شاید این بار کمی بهتر نوشت.

عاشقی را غرق در باور نوشت     غصه‌ها را قصه‌ای دیگر نوشت.

 

کمی به گذشته خودم برمی‌گردم؛ دوست داشتم کسب‌وکارهای مختلف را تجربه کنم، در آن زمان خیلی کسب درآمد برایم مطرح نبود، بیشتر تجربه و احساس یادگیری مطرح بود.

به‌عنوان‌مثال درگذشته دوست داشتم بدانم که داستان حسین مکانیک چگونه است، یا داستان کسب‌وکار علی آقا بستنی‌فروش چیست؟ چطور بستنی تولید می‌کرد و چگونه سود فروش از محصولات خودش را تعیین می‌کرد، یا داستان دکتر فرقانی داندانپزشک برایم جالب بود، که چندین ماه را آنجا شاگردی کردم، یا داستان بهترین خیاط محله مون چطوری شکل‌گرفته بود، خلاصه در زمان مدرسه تا قبل از سربازی همیشه به دنبال تحقیق کردن در مورد داستان کسب‌وکارهای مختلف بودم و از آن‌ها یاد می‌گرفتم و برایم جالب بود که دوتا بیزینس شبیه به هم را مقایسه می‌کردم.

خوب یادم در محله قدیم ما دو پزشک عمومی بودند  که به فاصله ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر از هم مطب داشتند، یکی همیشه شلوغ و دیگری بیشتر مواقع خلوت و داستان کسب‌وکار این دو برای من بسیار جالب بود.

موضوع داستان کسب‌وکار آن‌قدر برای من مهم بود که هرسال چند بیزینس را تجربه می‌کردم، سال‌ها در شغل‌های مختلف کسب تجربه کردم.

یکی از آن‌ها برای من خیلی جالب بود در محدود میدان رشدیه تهران یک تعمیرگاهی ماشین بود به نام آقای ریحانپور که سن و سال بالای داشت و من دانش‌آموز سال سوم دبیرستان بودم.

داستان ایشان از همه برای من آموزنده‌تر بود، یکی از ویژگی‌های منحصر آقای ریحانپور نظم عجیب او بود، که مغازه بزرگی داشت که در روز هم‌زمان حدود ۱۰ الی ۱۵ ماشین را خدمات می‌داند، ولی مغازه همیشه برق می‌زد فقط دو نفر نیروی خدمات نظافت داشت که وظیفه داشتند همه‌چیزی را تمیز و مرتب کنند.

هیچ‌گاه یادم نمی‌رود که چگونه یک مغازه بزرگ حدود ۲۰۰ متری با خدمات اتومبیل مثل مکانیکی و جلوبندی‌سازی و حتی تعویض روغن در حد یک رستوران تمیز و منحصربه‌فرد بود.

هنوز بعد از گذشت ۳۰ سال آنجا برای من یک الگوی منحصربه‌فرد است.

داستان کسب‌وکار شما چه چیزی برای به یاد ماندن دارد؟

از خودتان سوال کنید

چرا باید مردم و مشتری ها عاشق داستان کسب‌وکار ما باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه