سه ثانیه طلایی در مذاکرات
در همان لحظه شروع در حضور فروشنده یا خریدار زبان بدن شما گویای خیلی چیزها است. شما فقط سه ثانیه زماندارید که نظر مخاطب را جلب کنید. در این سه ثانیه طلایی کار خاصی نمیتوانید انجام دهید به عبارتی میگویند که “” مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید””
سه ثانیه طلایی در شروع مذاکره
شما حداکثر ۳ ثانیه زمان برای تأثیرگذاری بر مشتری یا فروشنده و یا خریدار زماندارید.
درنتیجه باید برای این ۳ ثانیه برنامهریزی کنید. برای هر صدم ثانیه آن برنامه مشخص و دقیق داشته باشید. و این برنامه را بارها و بارها تمرین کنید.
بله سه ثانیه زمان بسیار کمی است ولی ارزش آن بهاندازه کل مسیر ارزشمند است. پیام شما در این ۳ ثانیه نتایج ویژهای برای شما دارد و بعدازآن مشتری تصمیم میگیرد که با شما به مذاکره ادامه دهد یا کنسل کند. این ۳ ثانیه مشتری را به یک مشتری وفادار و یا یک مشتری ازدسترفته تبدیل میکند. حتی ممکن است مشتری شما تبدیل به مشتری رقبا خواهد شود.
ولی واقعاً ۳ ثانیه مهم است؟
برای چه کسی اهمیت دارد؟
شما در ابتدای جذب مشتری تنها ۳ ثانیه زمان برای تأثیر گذاشتن بر ذهن مشتری و مخاطب دارید
شنیدید که میگویند تمام تخممرغهای خود را در یک سبد قرار ندهید. ولی در اینجا من میگویم که تمام تخممرغها را در یک سبد قرار بده و ۳ ثانیه از آن بهدرستی مراقبت کنید و بعد از اولین موفقیت خودت مراقبت خودت را ادامه بده. باور کن که کل سرمایه اولیه شما به این ۳ ثانیه وابسته است.
نکته ظریفی در این ۳ ثانیه بهعنوان سرمایهگذاری شما مطرح میشود این است که مغز انسان بسیار سریعتر از چیزی که فکرش را میکنید دریافت میکند. مشتری شمارا میبیند، کمی بعد منصرف میشود و یا ادامه میدهد. تصویر شمارا مغز بلافاصله اسکن میکند و میگوید خوب است ادامه بده، و یا میگوید بیخیال بریم.
شما خودتان همچنین هستید وقتی وارد مغازهای میشوید ناخودآگاه میگوید ازاینجا نه بریم به مغازه بعدی این نمونه همان ۳ ثانیهها است.
اما چه باید کرد تا بیشترین نتیجه را گرفت.
۱ – اولین و مهمترین کار شما این است هیچ کاری نکنید چون هر کاری کنید مورد قضاوت قرار خواهید گرفت. مثل بازی کردن با گوشی موبایل که این روزها بسیاری از افراد را گرفتار کرده است.
۲ – اقدام بعدی شما زبان بدن شما است که مدیریت زبان بدنتان را با لبخند و مهربانی در دست بگیرید.
۳- در ثانیه سوم هستید با احترام عرض ادب کردن و به مشتری ارزش قائل شدن بهترین مسیر را ادامه دهید.