مغازه بخرم یا خانه ؟
قبل از مطالعه مقاله یک سؤال دیگر مطرح میکنم.
چرا بهتر به حرفهای من توجه کنید آیا من شایستگی لازم در نوشتن مقاله در حوزه املاک تجاری را دارم؟ آیا من در املاک و املاک تجاری تجربه لازم را دارم؟
من از دوران کودکی درگیر ساختوساز بودم. سپس در طول مسیر زندگی تصمیم گرفتم که تجربیات مختلف را به دست آورم، مدتی را در کار جوراببافی بودیم و سپس به همراه برادرم کارگاه جوراببافی و بعد مغازه جوراب فروشی داشتیم حدود سه یا چهار سالی بیشتر طول نکشید، سپس تصمیم گرفتیم که در کار تولید انواع جاسویچی و نیز تولید شطرنج فعالیت کنیم. بعد از مدتی وارد صنعت لوسترسازی شدم ابتدا یک کارگاه در زیرزمین خانه پدری داشتم و سپس یک مغازه لوسترسازی و لوسترفروشی و بعد مغازه دوم و بعد قرارداد فروش لوستر در تعاونیهای مختلف مثل تعاونی وزارت بازرگانی در میدان ولیعصر و تعاونی وزارت کار در خیابان آزادی و چند منطقه دیگر. برای مدت کوتاهی در بازار تهران در صنعت پارچهفروشی فعالیت کردم. و چند سالی هم در میدان ولیعصر در حوزه آموزش کامپیوتر و فروش کامپیوتر به دلیل رشته تحصیلی در مهندسی سختافزار فعالیت کردم و مجدد برگشتم به کار ساختوساز و مجدد درگیر مغازه شدم و این بار دو تا مغازه بزرگ فروشگاه مواد غذایی و صنایع بستهبندی فعالیت کردم.
چرا میگم به حرفهای من گوش کنید چون بارها و بارها تجربه در املاک تجاری و مسکونی را دارم و سالیان سال در این حوزه فعالیت کردم و تجربههای تلخ و شیرین زیادی دارم که همه آنها باارزش هستند.
و اما اصل ماجرا:
هنگام خرید و سرمایهگذاری در مسکن گاهی با این نوع سؤالات روبرو میشویم که مغازه بخریم یا خانه، بعد پیش خودمان به هزار دلیل تصمیم میگیریم که در املاک تجاری سرمایهگذاری کنیم، سرمایهگذاری در املاک چه تجاری و چه مسکونی تابع شرایط خودشان است ولی بههرحال فرض بر این است که شما در اینجا تصمیم میگیرید که در بخش تجاری یا همان مغازه سرمایهگذاری کنید و موضوع املاک اداری کمی متفاوت است. درنتیجه باید به نکات مهمی توجه کنید.
قدم صفر: انتخاب هدف.
شما به چه منظور قصد دارید در املاک تجاری سرمایهگذاری کنید، هدف واقعی شما چیست، حتی اگر قصد دارید برای اجاره هم یک ملک تجاری بخرید پیشنهاد میکنم حتماً آن را برای شغلی در نظر بگیرید. گاهی من در مشاورهها همین سؤال را میپرسم و در پاسخ میشنوم که حالا یک مغازه بخریم بعداً تصمیم میگیریم که چهکار کنیم و الیآخر، پس در قدم صفر هدف خودتان را در سرمایهگذاری در املاک تجاری شفاف کنید.
قدم اول: منطقه و موقعیت را بررسی کنید.
برای شروع باید چندین ملک تجاری را بررسی کنید و حسابی تحقیق کنید. و با توجه به اینکه برای چه نوع فعالیت تجاری قصد خرید و سرمایهگذاری در ملک تجاری رادارید، منطقه و محل قرارگیری آن بسیار مهم است. یادتان باشد که هر مغازهای ارزش خرید ندارد.
قدم دوم: مسئله و موارد اداری و هزینهها و استعلامهای قانونی را دقت کنید.
بعد از انتخاب منطقه موردنظر، و پسازاینکه ملاک تجاری خاصی را انتخاب کردید قبل از هر اقدامی حتماً لازم است به بررسی اسناد و مدارک با دقت اقدام کنید زیرا که بسیار مهم و حساس است. و حتی از یک کارشناس و یا یک وکیل مشاوره بگیرید، درواقع املاک تجاری مشکلات اداری خود رادارند و هزینههای سرباری دارند مانند: عوارض، مالیات، دارایی، شهرداری, و هر نوع بدهی دیگری که میتوان در شکلهای مختلف وجود داشته باشد.
بدهیهای جاری مثل قبض آب، برق، گاز و هر چه که وجود دارد را برسی کنید زیرا در آینده میتواند مشکلساز شود.
قدم سوم: بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف.
هر ملک تجاری نقاط ضعف و قدرت خود را دارد بررسی کنید. بر اساس شغل انتخابی شما و ملاک موردنظر چه نقاط قوت و ضعفی دارد، یک چکلیست تهیه کنید و با دقت تمام موارد را بررسی کنید.
مثل: مشرفبه خیابان، دونبش بودن، دهنه ورودی، دید خوب، رفت و آمد و تعداد پلهها، ارتفاع، نورگیر بودن و آفتابگیر بودن که همین موضوع آفتابگیر، هم خوب است و هم بد است.
قدم چهارم: توجه به ویژگیهای یک ملک تجاری خوب.
یک ملک تجاری خوب با توجه به منطقه و نوع فعالیت باید ویژگیهای خاص خودش را داشته باشد بهعنوانمثال اگر قرار باشد ما یک مغازه مکانیکی داشته باشیم مهمترین موضوع نحوه ورود و خروج اتومبیل است. شما با توجه به انتخاب نوع شغل به دو موضوع توجه کنید. یک ویژگیهای عمومی. دو ویژگیهای خاص شغل موردنظر.
قدم پنجم: توجه به نحوه قرارداد بستن و تسویهحساب و تحویل ملک بسیار مهم است.
آیا مغازه موردنظر در بازارچه است درنتیجه باید به شرایط عمومی آن توجه کنید. مغازه دارای چه نوع امتیازاتی است. سند تکبرگ دارد، سرقفلی است، قطعی است.
در هنگام خرید ملک نحوه تسویهحساب و سند زدن و تحویل گرفتن بسیار مهم است و نیز حواستان به نوع سند باشد و در صورت داشتن مجوز صنفی و فعالیت گذشته متعلق به چه کسی و در چه شرایط است.
در مورد مغازههای با سرقفلی و نحوه واگذاری حتماً مشاوره تخصصی بگیرید و در مورد مالک اصلی اطلاع پیدا کنید و او نیز باید در جریان باشد.
تذکر آخر اینکه اگر قصد دارید که در یک خیابان شلوغ مانند بازارچههای سنتی مغازه بخرید توجه داشته باشید که اصولاً سمت راست بیشتر پاخور دارد به عبارتی یک ضلع بیشتر مشتری دارد که بسیار در قیمت ملک تجاری تأثیر دارد.