نگاه شما به املاک
مهمترین سرمایهگذاری در املاک نگاه خاص شما است. اگر در شروع کار هستید پیشنهاد میدهم که روزی چند ساعت وقت بگذارید و در منطقه موردنظر پیادهروی کنید و به املاک محل از هر بابت نگاه کنید، بهعنوانمثال مراحل ساخت آپارتمانهای در حال ساخت را بررسی کنید. نمای ساختمانهای محل را چک کنید با جنس نما آشنا شوید انواع سنگ نما را بپرسید و بدانید از کجاها میشود سنگ تهیه کرد، یادآوری میکنم که یکی از پرهزینهترین بخش ساختمان سنگ نما و کف است، خوب است که بدانید مناطق یا بازارهای سنگ کجاها است و تفاوت قیمت سنگ در چیست، تنوع سنگ بسیار بلا است و با دقت میتوانید چندین رقم متفاوت سنگها را مشاهده کنید.
پیشنهاد میکنم یک چکلیست بازدید طراحی کنید. و روند کار ساختوساز و املاک منطقه خودتان را بررسی کنید؛ هزینههای انجامشده برای هر ساختمان را برآورد کنید. البته که با دیدن یا ملک نمیتوانید برآورد هزینه کنید ولی به قول انیشتین مثال بهترین تجربه و آموزش است. شما با مشاهده املاک منطقه خودتان حساب کار دست شما میآید، تشخیص ملک زشت و زیبا کار سادهای نیست ولی با نگاه کردن به املاک منطقه حواستان جمعتر میشود متوجه خواهید شد که توجه محل در چه سمتی است و معیار سازندهها چگونه است. اجازه بدهید کمی از چکلیست صحبت کنیم. از کدام نوع هستند.
در چکلیست بخشی به نام قیمت املاک داشته باشید حداقل و حداکثر خریدوفروش منطقه را بدانید و دلایل تفاوت قیمت را بررسی کنید، تعداد واحدهای هر مجتمع را در نظر بگیرید و میانگین متراژ و تعداد خواب و تعداد واحد را بدانید، هزینههای اجاره املاک را بدانید. سال ساخت ملک را بدانید و بسیار مهم است و تأثیر در تصمیمگیریها دارد، نرخ مالیات و عوارض را بپرسید، هزینهها و فیشهای آب برق را حدودی بدانید و خیلی موارد دیگری که از دفاتر املاک و مشاورهها میشود به دست آورد. خلاقیت به خرج دهید و با تمام نکات ریزودرشت آشنا بشوید، سؤال کنید و تعداد موارد چکلیست را افزایش دهید در اینجا من میتوانستم یک چکلیست برایتان بنویسم ولی هدفم این بود که ذهن شمارا با چالش روبرو کنم و درگیر بخشهای مختلف ساختمان بشوید و صدالبته که ره جا لازم بود تماس بگیرید.
و اما تجزیهوتحلیل این چکلیستها باعث میشود تا ما حواسمان به همهچیز باشد، به ما کمک میکند تا بهتر تصمیم بگیریم، و مجدد از خودمان سؤال بپرسیم که با توجه به اطلاعات موجود در چکلیست آیا این منطقه ارزش سرمایهگذاری دارد؟ آیا ملک موردنظر سود آمور است؟ آیا قیمت تمامشده بالاتر از نرخ منطقه نیست؟
باید از چکلیست خودتان لذت ببرید، با اعداد و ارقام آنها بازی کنید. و تا میتوانید آن را افزایش بدهید هرچه چکلیست قویتر و پرمحتواتری داشته باشید، میتوانید به نتایج بهتر و باارزشتری برسید.
شما سعی کنید در تمام مراحل باید به دنبال ریز هزینهها باشید و به فکر منبع درآمدی باشید. هزینهها و درامدهای باهم مقایسه کنید و حتماً بدانید که چقدر باید بدانید هزینهها را چگونه باید انجام شود. با خودتان بررسی کنید که راههای افزایش سود شما از یک ملک چگونه است. از خودتان سؤال بپرسید راههای درآمدی ما چگونه است. چگونه میتوان با کمترین هزینه به بیشترین سود به بالاترین درجه رسید. پس چکلیست خودتان را بررسی کنید و تمام موارد ضروری را یادداشت کنید. هزینههای خرید و هزینههای جاری، منابع مالی و درآمدی، هزینههای سربار، در ادامه پیشنهاد میدهم که چکلیست خودتان را با سؤال طراحی کنید. بهعنوانمثال: چرا فروشنده قصد فروش این ملک را دارد؟ این ملک چه میزان سود برایم دارد؟ چگونه میتوانم بر سر قیمت به توافق برسم؟ آیا ملک مشکل خاصی دارد؟ آیا منطقه موردتوجه است؟ آیا برای اجاره مشکلی پیش نمیآید؟ آیا محل را بهخوبی میشناسید؟ چگونه با مالک وارد گفتگو بشوم؟ چگونه میتوانم شما به عدد دلخواه برای خرید بخرم؟
قیمتگذاری یک ملک برای خرید: در اینجا خیلی دقت کنید و بههیچروی احساساتی نشوید و دقت کنید تمام موارد موجود در چکلیست اینجا به درد شما میخورد. بعدازاینکه چکلیست خودتان را برسی کردید و دقت کنید به تمام موارد توجه کنید و قیمت پایه منطقه نیز در ذهن داشته باشید قیمت باید جوری طراحی شود که در اصطلاح نه سیخ بسوزد و نه کباب به عبارتی هم شما که خریدار هستید راضی و هم فروشنده راضی باشد. در اینجا یادآوری میکنم که دلیل اصلی خرید شما این است که در حوزه املاک سرمایهگذاری کنید و سرمایه شما سودآور باشد. برای خودتان یک سقف قیمت داشته باشید و یک خط قرمز تعریف کنید و برای آن پافشاری داشته باشید. بررسی کنید و نیاز فروشنده را پیدا کنید و بر آن موضوع تمرکز کنید مثلاً برای فروشنده ۵۰ درصد نقد مهم است پس به او پیشنهاد کنید ۷۰ درصد نقد میدهید و از سی درصد باقی بخشی را تخفیف بگیرید. و یا نواقص ملک را بررسی کنید نقاط ضعف ملک را شناسایی کنید و از همان موضوع برای کاهش قیمت کمک بگیرید. مثال کابینتها را بررسی کنید و یا وضعیت رادیاتورها را چک کنید به سرامیک آشپزخانه و کفپوشها دقت کنید از چیزی بهسادگی عبور نکنید. مراقب بازی با کلمات فروشنده یا مشاورین املاک باشید. صبور باشید و تمام موارد چکلیست را کنترل کنید. چیزی از قلم نیافتد. دقت کنید که همانند یک عاشق رفتار نکنید و عاشقانه و چشمبسته اقدام نکنید. همهچیز را بهدقت بررسی کنید و موارد ریزودرشت را در نظر بگیرید.
ما انسانها موجودات خاص و منحصربهفردی هستیم، خیلی اوقات دوست داریم که تصمیمهای خاص و منطقی و منحصربهفرد بگیریم و عمل کرد عالی داشته باشیم ولی برعکس خیلی مواقع اینچنین نیست اکثر مواقع هنگام خرید ملک تصمیمات و رفتارهای ما بر مبنای احساس و حال دلمان انجام میشود. بعدازاینکه خریدمان را بر اساس احساس مدیریت کردیم و مراحل خرید تمام شد، با منطق خودمان آن احساسات را توجیه منطقی میکنیم. اگر تجربه خرید خانه را داشته باشید و یا تجربه خرید ماشین را داشته باشید و حتی کوچکتر تجربه خرید یکدست لباس مجلسی گرانقیمت را داشته باشید متوجه میشویم که بیشتر اوقات احساسی عمل کردهایم و این احساسات بهطورکلی در سه محرکه ذهنی ما جای میگیرند که اگر حواسمان به این سه مورد نباشد ممکن است آسیب ببینیم.
موضوع اول کمیاب بودن است:
خیلی مواقع دلیل خرید ما کمیاب بودن آن کالا یا خدمات است، خیلی مواقع ما به دنبال منحصربهفرد بودن و یا کمیاب بودن و یا خاص بودن هستیم که در این نوع از خرید خیلی باید دقت کرد. حتی گاهی اوقات من به همراه دوستم شاهین کلانتری برای خرید کتاب به کتابفروشی مراجعه میکنیم، کتابهای کمیاب را باقیمت بسیار بالاتری تهیه میکنیم و این موضوع کمیابی در خرید ملک هم به همین صورت است شما وقتی برای خرید مراجعه میکنید و با کمبود خانه مواجه میشوید و یا یک مورد خاص به شما معرفی میشود دیگر فاکتورهای خرید را کنار گذاشته و اقدام به خرید میکنید.
موضوع دوم اقتدار است:
اقتدار در معنای واقعی قدرت است و یک قدرت به رسمیت شناخته، دقت کنید اقتدار به معنای توانا شدن و یا توانایی در کل قدرت را داشتن ، این احساس خیلی مواقع در بیشتر خریدها با ما است، وقتی شما یک لباس رسمی میپوشید به معنای واقعی احساس قدرت دارید و به عبارتی این اقتدار به معنای نفوذ و یا تأثیر گذاشتن بر دیگران است. خانه خوب هم همینگونه است برای ما قدرت به همراه دارد.
موضوع سوم تصمیمگیری:
خیلی مواقع ما بیشتر به خاطر اطرافیان و جامعه اطراف خودمان تصمیم میگیریم، به خاطر نگاه دیگران دست به خریدهای خاص میزنیم، و برای آن چندین توجیه و دلیل داریم، بهعنوانمثال در جامعه عقب نمانیم، و یا اینکه در خانواده سربلند باشیم، و گاهی هم بااحساس منفی پیش میرویم مثل حال بعضیها گرفته شود یا تا کور شود هر آنکه نتوان دید.
البته موارد دیگری هم وجود دارد ولی این سه موضوع مواردی هستند که اثر مستقیم و قدرتمندی بر نحوه عمل و تصمیمگیری ما دارند، این سه محرک قدرتمند و عجیبوغریب و البته پرنفوذ، که علت آنهم مربوط میشود بر باورهای ذهنی ما است درواقع این موضوع مانند یک درخت تنومند و قدیمی در ذهن ما ریشه کردهاند و به تمام امور دخالت دارند و در تمام مکانها و زمانها نفوذ پرقدرتی دارند. وقتی نمیدانیم که چه باید کرد، سریع به دیگران نگاه میکنیم و الگو برمیداریم. جالب است بدانید که این سه موضوع فقط بخشی از دنیای محرکههای ذهنی ما هستند.
حال از خودتان سؤال بپرسید هنگام خرید “بهویژه در هنگام خرید ملک” با چه چالشهای روبرو هستید و بیشتر ذهن شما با کدام موضوع درگیر است؟